söndag 11 november 2012

Målsättningar

Som några av er känner till så har vi haft det lite motigt sista tiden. Bland annat gick Fanny och jag en totalt misslyckad kurs som vi hoppade av efter två gånger. Efter det här dök mitt självförtroende som hundägare rakt ner i botten. Vi har inte tränat nånting överhuvudtaget (förutom fysträning) och jag har känt att jag skiter i allt vad lydnad, spår och tävlingsambitioner heter. Jag har varit riktigt, riktigt ledsen faktiskt. En av anledningarna till att vi valde en beauceron var ju att jag ville ha en riktig brukshund för att kunna tävla. Jag ville gå en massa kurser och träna, träna, träna. Nu har det ju tyvärr inte blivit så.

Hur som helst, nu i helgen har jag satt mig ner och tänkt efter hur jag vill ha det, sluta tycka synd om mig själv och bestämt ett mål - och jag gör det så här lite officiellt så att jag blir tvungen att verkligen satsa på det! Senast hösten 2013 ska vi tävla i apellklass. Skit samma om vi kommer sist men tävla ska vi!

Det här ska vi kunna då;

- Gå ett 300 meter långt spår med två vinklar
- Budföring
- Linförighet
- Framförgående
- Platsläggande
- Inkallning
- Apportering
- Hopp över hinder
- Platsliggning (bredvid andra hundar)

Hur ska vi komma dit då? Spåret är inga problem, där har jag ju faktiskt gått en riktigt bra kurs och det är bara träning, träning som gäller. Däremot är det lite värre med lydnadsbiten. Kurser kan vi ju glömma - dels finns det knappt några att gå och dels så funkar inte det här "belöna bra beteende - ignorera dåligt" som genomsyrar alla kurser på brukshundklubben. Nu menar jag självfallet inte att jag ska vara dum mot Fanny, men jag måste faktiskt få ta tag i henne och tala om vad som gäller när hon gör saker hon absolut inte får - som t ex utfall mot en annan hund. Tyvärr är det inte ok på vår klubb. Nej, det får bli lite privatlektioner, läsa böcker och träning på egen hand i stället. Lite träning tillsammans med Frodo kanske det också blir. Dessutom kommer vi vara med på alla eventuella träningsaktiviteter som anordnas av kennelmatte och beauceronklubben. Så det ska nog gå bra det här!  

Nå - det låter väl inte så märkvärdigt. Det här ska vi klara av matte!


Om någon har några tips och idéer hur vi ska nå målet så är jag är väldigt tacksam! Om det inte går att kommentera här så maila eller skriv på FB.

6 kommentarer:

Mona med Frodo sa...

Kul! Du vet ju av vårt samtal igår att jag tänker exakt likadant. Strunt samma vilken placering vi får - målet är inte att vinna, målet är att KUNNA alla momenten och ställa upp i en spår- eller söktävling innan midsommar (för Frodos och vår del). Vi bestämde det efter sommaren av ungefär samma anledningar som ni. Vi kommer att öva och skriva dagbok på vad vi gör under det kommande halvåret. Jag kan berätta mer när vi ses. För min del är det strunt samma om det är en stor tävling eller något litet inofficiellt på en klubb, huvudsaken är att VI har ett mål att träna inför. Sedan tror jag det ramlar på av sig själv. Du ska få en liten present av mig nästa gång vi ses, nu när ni också har samma mål :-)

Felix sin matmor sa...

Jeg har forstått at det har vært noe, men ikke visst hva. Og selv om jeg heller ikke nå vet hva som egentlig har skjedd (jeg trenger ikke vite detaljene:-))så skjønner jeg at dere har hatt noen leie episoder. Kjempekjedelig!! Jeg synes det er bra at du etter nedturen viser at du ikke har tenkt å gi opp. Og det er bra at du har satt deg noen nye mål. Og jeg er sikker på at dette får du og Fanny til! :-) Selv om du ikke kommer til å benytte deg av klubb eller kurs så trenger du ikke klare alt på egenhånd. Husk på hvor mange du nå kjenner i hundemiljøet bare ved å være eier av en Silogårds hund:-) Her er mange som kan ha ideer, og nyttige og bra tips for hvordan få til de momentene du skal trene på. Og siden du og Mona bor såpass nærme hverandre så kan dere av og til trene sammen. Det er jo en kjempefordel.
Ang målsetningen om at det er å delta som skal være det viktigste så tenker jeg at det er bra. Det å trene skal være morro og om det blir for alvorlig så kan det fort bli slik at treningen ikke lenger er morro, bare et jag. Ønsker dere lykke til. Vi krysser fingre og tasser for deg og Fanny. Jeg må også minne deg på at du og Fanny ikke er alene om å ha noe å jobbe med:-) Felix og jeg har et stykke vei å gå på mange områder. Det er ikke alltid en dans på roser...synes egentlig de færreste dagene er det, men jeg har tro på at det skal bli det engang. En dag detter 5-kroningen ned, og imellomtiden er det bare å jobbe på:-) Jeg er også nede i kjelleren innimellom men jeg har heldigvis en sterk motivasjon for å skulle klare målsetningen min og det hjelper på. Likevel har jeg tenkt ut alternative planer for oss om vi ikke klarer hovedmålet vårt. Og jeg har kommet til at også de alternative planene er helt ok. Og uansett så er planen min at vi skal ha det morro. Det å trene skal være gøy både for meg og Felix.
Tror også jeg vil si til deg som jeg har sagt til Mona :-) Fanny er din hund, du bestemmer hva du skal trene på og hvordan. Andre kan komme med råd og meninger men det er fortsatt opp til deg. Du kan få 1000 råd men treningsmåten og metoden er det du som må du ha troen på. Velg de råd som passer deg og Fanny, du kjenner henne best! Det er også lov til å skifte metode om ting ikke går slik en hadde tenkt, men det er også opp til deg og det er ikke noe nederlag. Vi heier på dere:-) Klemmer fra Felix og Heidi

harjuhundarna sa...

Tack snälla ni för uppmuntrande ord och goda råd! Jag känner mig otroligt motiverad nu och har lagt upp en liten arbetsplan på hur vi ska träna, vad vi behöver hjälp med m.m. Känns jättekul nu!!!

Anonym sa...

Bra att Ni är på G igen. Håller med om att det är lite väl mesigt på klubbarna numera, där man måste framstå som en vek ledare. Föreslår att Ni försöker hitta en bra PT som kan hjälpa upp självförtroendet igen vad gäller lydnaden för det är himla kul när pengen ramlar ner. Det finns ju åxå träningsläger framåt våren/sommaren.

Britt

Anonym sa...

Vi ska nog fixa till detta och sedan så kan ni ju visa de där på BK att det går utan dom!! De har verkligen betett sig som xxxxxxxxx. Blir så arg när jag bara tänker på det!!

Som sagt det kommer bli lite träningar längre fram och då :)

Kennelmatte

Anonym sa...

Super kul att läsa!! Hoppas du bloggar om träningen och hur det går så kanske jag kan få tips och idéer om hur vi kan lägga upp vår träning?

MVH
Camilla (och Zorro)