söndag 21 oktober 2012

En märklig eftermiddag

Igår var vi med om en märklig upplevelse. SBK anordnade en exteriördomarkonferens och en av raserna som skulle fingranskas var beauceroner. Allt verkade lite rörigt och oorganiserat från SBKs sida. Med kort varsel skulle det skakas fram ett antal beauceroner och kennelmatte frågade om vi kunde ställa upp med Fanny. Konferensen skulle hållas i Väsby på Scandic Hotel så vi hade ju inte så långt att åka precis. Förutom oss var Frodo, Figo, Axi, Scylla, Wienna, Dixi och ett par till som vi inte känner där. Vi, Mona och Janne med Frodo var lite sena in och en dam kom ut i korridoren där vi stod och visade in oss i ett litet rum där vi fick vänta. 10 minuter skulle det ta innan vi skulle in - tror vi väntade i över en timme... Inget hade vi att sitta på heller (jo en stol - den la Jari beslag på så klart...)


Här väntar vi

Frodo med husse

Frodo - något som var väldigt trevligt var att både Fanny och Frodo kunde koppla av tillsammans!

Så till slut var det vår tur. Tikarna skulle "analyseras" först. Eva visade upp Axi, därefter var det Britt och Wienna. På rasspecialen i somras blev Wienna BIR men de här domarna var oerhört kritiska. Sladdriga dubbelsporrar, blek tanfärg och allt var det var. 

När Fanny kom in i konferensrummet och förstod att Eva var där så blev hon helt tokig - hon älskar sin kennelmatte!!! Eva var tvungen att komma fram och hälsa för att Fanny skulle lugna ner sig.

Det var en märklig stämning i rummet. Vi hundägare såg ut som stora frågetecken och domarna var så otroligt uppfyllda av sig själva och deras stora värv här i livet. De var så otroligt arroganta mot varandra också och verkade tävla om vem som kunde hitta flest fel hos hundarna. När jag stod där och lyssnade så slogs jag av hur absurd situationen var. Att utseendet, fel och brister skulle vara så livsviktigt. Jag tänkte - om det var människor som stod där framme och blev bedömda. Så otroligt sjukt det skulle vara!!!

Vår tur - det klankades på Fannys färg, benstomme, öron m.m. m.m. "Skulle ni ge den här ett CK?" Det hördes ett unisont "NEJ". Nehe nej - tur att vi har ett gäng sen tidigare då för fler lär det tydligen inte bli...


Här ska det springas lite - Britt med Wienna, Eva med Axi och Janne med Scylla

Fanny travade jättefint!


Frodo står inne och tittar på sin älskade syster genom fönstret

Hanarnas tur. Figo klagades det också på. För blek tanfärg, för brett huvud, fel proportioner sa någon.


Men då krävde en annan mätning för "bättre proportioner än så där kan det inte bli". Mätningen blev det också tjafs om "Men så där kan du ju inte mäta!!!"...

Frodo

Conny och Dixi

Frodo har hittat nåt intressant på marken

Men sen sprang han så fint så fint!

När jag smet ut på en rökpaus så sprang jag på mentalbeskrivaren från Jönköping. Vi pratade en stund och jag berättade varför vi var där och att några av Fannys kullsyskon också var med. "Men det gör ni ju alldeles rätt i - vilken OTROLIGT trevlig kull det är" sa hon. DET bär jag med mig efter den här dagen! En expert som säger att Fannys och hennes syskons mentalitet var bra - det är verkligen värt något!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var både SBK OCH SKK som skulle arrangera detta och jag tror att det var det som blev svårt...rörigt var det och varför behövde vi sitta och vänta såå länge..det kändes ju onödigt men visst kanon bra miljöträning blev det ju :)
vad kul att du träffade henne, jag missade henne, de skulle ha "sin" ras dagen efter men härligt att få höra det av henne !!!
Trevligt hade vi ju iallafall efteråt! Och alla beauceroner skötte sig med bravur tyckte jag! Nu får vi se vad detta utmynnar i :)

Kennelmatte och älskar Fanny tillbaka <3

Mona med Frodo sa...

En mycket intressant upplevelse, det håller jag med om! Jag var inte införstådd med att de skulle hitta fel och stå oemotsagda - jag trodde det skulle hagla både positiva och negativa omdömen och att det sedan skulle kliva fram en auktoritet och säga hur det EGENTLIGEN skulle bedömas.

Vi som var där VET ju att våra hundar är fina - och det skulle nog domarna säga om de var ute på tävlingar också. Det var bara här som det blev så extremt för våra djur visades upp som exempel där varje liten detalj skulle granskas (ända in till tandköttet och sporrarnas konsistens!!!). Fanny är i alla fall väldigt söt. Och du med Bitte, vilket jag tänkte att jag skulle säga igår men inte kom ihåg att göra, så jag får väl skriva det här istället: att DU var väldigt söt också :-)

harjuhundarna sa...

Jag vet inte var jag fick SBK ifrån - det var meningen att det skulle stå SKK. Nåja om det var ett samarbete så gjorde det ju inte så mycket att jag vimsade till det.

Tack Mona! Vad snäll du är!

Felix sin matmor sa...

Hmmm.. hørtes spesielt ut ja. Hadde de noe positivt å si? Tror jeg hadde blitt irritert... men så er jo jeg noe inhabil da ;-)