måndag 14 oktober 2013

Spårläger!

Det är mycket nu! Mellan alla dragtävlingar så klämde vi in Silogårdens spårläger också. Men det var det helt klart värt! Det gick lite troll i det här lägret till att börja med. Först fick vi byta plats från Jönköping till Hjortkvarn för markägaren ville inte ha en massa hundar och människor i skogen innan älgjakten. Sen är kursledaren tvungen att hoppa av i sista stund eftersom hon hade en dräktig tik och räknat fel på dagarna så tiken skulle valpa nu och inte nästa helg som hon hade trott! Hur som helst så fick vi två andra kursledare, Viktoria och Patrik och de var helt suveräna!!!

Lägret startade på fredag eftermiddag med att vi gick varsitt spår så Viktoria kunde se vilken nivå vi låg på. Vi har ju inte spårat någonting överhuvudtaget sen i juni och tränat drag så intensivt. Jag var helt övertygad om att Fanny skulle lägga sig och kräla på marken och gapa som hon gör när hon startar med kickbiken och sen dra runt mig som en trasa i spårskogen. Så jag hade mentalt gett upp innan vi ens började! Fullt så illa blev det inte men hon var rejält uppe i varv. Efter en stund fick hon en liten aha-upplevelse och spårade riktigt duktigt!

Sen delades vi upp i två grupper. Vår grupp bestod av Ann-Sofie med Herax, Lisbeth med Hera, Karin med Hejja och så jag med Fanny. Vi skulle träna med Viktoria. Den lite mer erfarna gruppen som skulle träna med Patrik bestod av Britt med Wienna, Birgitta med Hugo, Lena med Eda och Ingela med Enzo.

På kvällarna har vi ätit gott och - som vanligt i det här gänget - skrattat mycket! Försökte fota i lokalen men det var ett gräsligt lysrörsljus så bilderna blev hemska. Jag har för övrigt fotat väldigt lite, har inte haft tid med det helt enkelt.

Fina Hejja! 

 Söta Hera!
 
Karin, Lisbeth, Ingela (skymd) och Birgitta

På lördagen la vi tre spår var i skogen. Fanny och jag tränade mycket på startproceduren, belöning när hon hittade apporter i spåret och att jag skulle bli lite baktung och motvillig att följa med. Detta för att Fanny fladdrar omkring rätt mycket i spåret och då ska jag tala om för henne att "okej, jag följer väl med, men bara om du är helt säker på att det är ditåt vi ska". Jag fick även spåra med långt koppel istället för lina så att jag får bättre kontakt med henne. Det här funkade riktigt, riktigt bra.

Viktoria förklarar innan vi lägger spår - hon var väldigt pedagogisk!

På söndagen blev det lite cirkus! Vi började dagen med att lägga appellspår på åkermark. Herax hann gå sitt men när det var dags för Hera och Fanny så hade två jägare klättrat upp i jakttornen ute på åkern. Det visade sig att de startat ett drev med hundar så det var ju bara att glömma spårandet! Vi åkte istället upp i skogen igen och la spår där. När vi höll på och la spåren så började det skjutas på skjutbanan i närheten - som inte skulle användas den här helgen! Nåja, lite gratis skotträning skadar ju inte men vi var tvungna att passera över skjutbanan när vi åkte tillbaka och det var ju lite läskigt. Vi åkte vidare och la varsitt kort motivationsspår till hundarna som vi skulle avsluta dagen med.

 Här lägger vi appellspår på åkern
 
 Ann-Sofie och Herax spårar
 
Och här var det fest!

När vi lagt klart spåren så var jakten på åkern över och vi kunde gå våra spår. Men nu var det kämpigt för hundarna - dels hade jägarna klampat omkring och sen jakthundarna med ett förmodat vilt framför sig! Dessutom var det tydliga spår av vildsvin i spåret. Det blev lite för mycket för Fanny. Hon kämpade tappert och hittade faktiskt alla apporter men hon var helt slut. En gång stannade hon upp som för att hämta andan en stund - det såg verkligen ut så i alla fall!

Och inte nog med det - när resten av gänget kom tillbaka för lunch så visade det sig att Ingela och Enzo (av misstag) gått två av våra motivationsspår! Nu gjorde inte det så mycket för efter att de gått sina spår i skogen så var hundarna så trötta att ingen orkade gå dem.

Hejja och Karin spårar i skogen
 

Till lunchen tittade Eva förbi och hon hade med sig tre av valparna. Vilka pirayor de har blivit! Lilla fröken röd tyckte mina kängor var väldigt roliga att bita i och det var tydligen mina smalben också! Jag skrek i högan sky när hon satte tänderna i mig, jäklar vad ont det gjorde!

När man spårar blir det ju ganska mycket väntetid och den har vi hela helgen nyttjat till att träna andra saker vi behöver hjälp med. Fanny och jag fick t ex tips på hur vi ska lösa tuggandet på apportbocken. Viktoria hade så många bra tips och idéer så jag tror att alla, oavsett nivå, kände att de fick mycket matnyttigt med sig hem!

Hera har nog de knasigaste öron jag sett på en beauceron, men hon är otroligt söt!

Eftersom det är SM nästa helg och vi håller på att toppa Fannys form så slapp hon inte undan fysträningen. Vi fick gå upp tidigt både lördag och söndag för att Jari och Fanny skulle hinna med ett cykelpass. Jari tränade även med Figo båda dagarna eftersom han inte fått röra på sig så mycket sista tiden. Eva har ju haft fullt upp med valparna! Figo var jätteduktig så där finns det nog ett ämne!


Jari hälsade på valparna när han var och cyklade med Figo. Jo här ser de ju snälla och söta ut - men skenet bedrar...

Det har varit en helt fantastisk helg och jag är så glad att vi hade möjlighet att vara med! Nu kom motivationen tillbaka och vi ska börja träna igen Fanny och jag. Stort tack till alla inblandade som gjorde den så rolig och bra!

Men nu är siktet inställt på SM, rapport kommer såklart :-)

P.S. Skulle testa ett av Viktorias knep idag; att rycka till lite i pälsen på bröstet när hunden hoppar upp på en. Det gör nämligen Fanny när jag kommer hem, hon flyger upp i ansiktet på mig. Det visade sig inte vara särskilt verkningsfullt. Eftersom hon fäller så stod jag där som ett fån med en stor tuss i handen och Fanny - ja hon märkte ju ingenting... F´låt Eva, ska inte göra om det.





3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ibland blir det inte som man har planerat men detta blev ju bara bättre!!

Hade velat vara ute mer i skogen med er och tittat men..den tiden, den tiden..

Jaja, är hon naken så är hon!!

Anonym sa...

Det var då Kennel matte som skrev det ovanför!

Anonym sa...

Var så roligt att träffa er och underbara Fanny igen! Ni är jätteduktiga i spåret. Precis som er så säger jag att lägret kunde inte blivit bättre. Duktiga och inspirerande instruktörer, glatt sällskap, god mat och fint väder.

Karin